7-GODZINNY TRYB PRACY​

Czy można dać pracownikom więcej przestrzeni życiowej, a jednocześnie podnieść wydajność ich pracy?

Mniej znaczy więcej

 

Czy można dać pracownikom więcej przestrzeni życiowej, a jednocześnie podnieść wydajność ich pracy? Okazuje się, że tak. W drodze do turkusu to jedna z najbardziej zaskakujących zmian, które wprowadziliśmy w naszej organizacji.

 

Moje Story: Cztery lata temu skróciliśmy czas pracy w piątki do godziny 15.00. Później ta zmiana objęła wszystkie dni tygodnia. Przeszliśmy na 7-godzinny dzień pracy. Dodatkowo każdy z pracowników mógł zaczynać między 7.00 a 10.00 i po siedmiu godzinach kończyć. Warunek był jeden: każdy miał obowiązek uzgadniać to ze swoim zespołem. Ja jako szef zawsze na pytanie „czy mogę wyjść/przyjść itp.”, mówiłem stanowcze „nie”. Żeby nauczyli się brać odpowiedzialność za swoje zobowiązania wobec zespołu. By nie kryli się pod łatwym „szef pozwolił”. Żeby to była ich odpowiedzialność, nie moja.

 

W końcu dogadywali się tak dobrze, że część przychodziła na 6.00, a część na 11.00. Więc reguły dostosowaliśmy do faktów i na taki układ też przystaliśmy.

 

I jakie były tego efekty? Ludzie bardziej zrozumieli poczucie obowiązku. Wzrósł poziom ich lojalności, a efektywność o dziwo też wzrosła. Okazało się, że skoro „mamy mało czasu”, to trzeba wykorzystać go na maksa.

 

Sielanka nie istnieje

 

Czy wszystko szło gładko? Oczywiście, że nie. W trudnym dla firmy okresie zaproponowałem powrót do 8-godzinnego dnia pracy. I zaczęły się pytania o zapłatę za nadgodziny… Niestety tak jest. Ludzie bardzo łatwo przyzwyczajają się do dobrego. Każdy przywilej z czasem traktowany jest jak norma.

 

Żeby przywrócić poczucie realności wprowadziliśmy w firmie zasadę, że w każdym roku zespoły muszą wybrać sobie 8 tygodni, kiedy pracują jednak po 8 godzin. Najczęściej jest to sezon szkodowy (burze, huragany, powodzie), czyli lato. Ale nie zawsze.

 

W ten sposób moi pracownicy wzięli na siebie bardzo dużo nowej odpowiedzialności: za organizację swojego własnego czasu pracy w skali dnia, tygodnia, ale także roku. Skutek? Mocne skoncentrowanie się na celach zespołu.

 

Autor: Radosław Bartosik, Członek zarządu MENTAX SA


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u