BRAK PREMII UZNANIOWEJ

„Z wyścigiem szczurów jest taki problem, że nawet jeśli wygrasz, to i tak pozostaniesz szczurem."  Lily Tomlin

„Z wyścigiem szczurów jest taki problem, że nawet jeśli wygrasz, to i tak pozostaniesz szczurem.” Lily Tomlin

 

Brzmi ostro, co? Ale przyznaj, że znasz przykłady z życia, gdy to stwierdzenie było na maksa prawdziwe. A wiesz, co najbardziej napędza wyścig szczurów? Pachnący ser na mecie toru. A mówiąc po ludzku – premie uznaniowe, konkursy i bonusy.

 

To jak w takim razie motywować pracowników? Odpowiedź jest banalnie prosta: motywować mądrze.

 

Moje Story: Od 3 lat w MENTAX SA nie ma premii uznaniowych. Mamy za to nagrodę roczną, która wynosi od 0,5 do 3 procent przychodów firmy. Ale uwaga: każdy pracownik dostaje tyle samo. Czy pracuje na infolinii, czy jest menedżerem, czy programistą. I to działa. Po prostu teraz wszyscy się starają. A nie tylko ci, którzy mają szansę na premię.

 

A teraz zapamiętaj jedno równanie:

Brak premii uznaniowych = mniej konkurencyjności + więcej współpracy

 

Na koniec 4 ważne powody, by zrezygnować z premii uznaniowej:

  1. Bo jest uznaniowa. Co oznacza, że ktoś musi ustanowić kryteria jej przyznawania. Kto? Na jakich warunkach? Czemu on albo ona i czemu właśnie tak?
  2. Bo wzmacnia silosowość w organizacjach. Działy albo zespoły zamykają się w swoich ramach. Dla każdego liczy się jego personalny zysk, a najwyżej cel wyznaczony dla najbliższego kręgu w pracy.
  3. Bo na podium jest mało miejsca. Wygrywa jeden/jedna, najwyżej kilka osób. A co z pozostałymi? Badania pokazały, że bonusy i premie zgarnia w firmach zawsze te same 20 proc. Jak myślisz, co to robi z motywacją pozostałych 80 proc.?
  4. Bo lepiej gdy wszyscy grają do jednej bramki. Pełna współpraca to szansa na wygraną typu win-win. A gdy zdarzy się wtopa? To przynajmniej wszyscy mają po równo szansę na wyciągnięcie wniosków oraz poprawę na przyszłość.

 

Autor: Radosław Bartosik, Członek zarządu MENTAX SA

 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u