EFEKTYWNOŚĆ LIDERA/ZARZĄDU

Zarząd ma to do siebie, że najlepiej idzie mu rozliczanie innych. Teoretycznie od tego właśnie jest. Ale czy na pewno?

Procent pracy w pracy

 

Zarząd ma to do siebie, że najlepiej idzie mu rozliczanie innych. Teoretycznie od tego właśnie jest. Ale czy na pewno?

 

Mój ulubiony przykład to zlecanie notatek ze spotkań. Kto nie lubi dostawać minutek? Ale… czy to ma w ogóle sens? Czy wiesz, ile czasu to kosztuje? I co właściwie wnosi do pracy całej organizacji? Odpowiem, żeby nie było wątpliwości: miliony godzin i okrągłe zero korzyści.

 

Zanim poprosisz o kolejny raport, analizę, notatkę, prognozę czy cokolwiek, zastanów się, czy na pewno od tego jesteś? Może zamiast rozdawać zadania, przyjrzyj się… swojej własnej efektywności.

 

Chcesz konkretów? Proszę. Weź notatnik do ręki i czarno na białym odpowiedz na pytanie: Co ty i cały twój zespół zarządu ostatnio faktycznie zrobiliście?

 

Oto pytania pomocnicze, jeśli już brakuje ci pomysłów:

❓ Jakie projekty prowadzicie?

❓ Jak się rozwijasz? Na jakim szkoleniu ostatnio byłeś?

❓ Jakie usprawnienie w organizacji wprowadziłeś?

❓ Gdzie udrożniłeś procesy?

❓ Co właściwie robisz? Ile godzin prawdziwa praca zajmuje ci w ciągu dnia, w ciągu tygodnia?

❓ Czy ty i inni członkowie zarządu spotykacie się raz w tygodniu i tyle? Czy podejmujecie i faktycznie pracujecie nad projektami?

❓ Przed kim i jak często się rozliczasz ze swojej pracy?

❓ Jakie miałeś ostatnio refleksje na temat swojej odpowiedzialności, rozwoju?

❓ Kiedy ostatnio podniosłeś swoją efektywność?

 

Szukanie wzrostu

 

A teraz zdobądź się na szczerość i się zastanów. Czy nie jest tak, że ty lub twój zarząd zlecasz zadania (albo mówiąc dosadniej – czepiasz/cie się pierdół), bo masz/macie za dużo czasu?

 

Myślę, że znam twoją odpowiedź. Po prostu chcesz podnosić wyniki, pilnujesz działań w organizacji i dbasz o produktywność pracowników. To teraz niespodzianka: strzelasz sobie w kolano. Wiedz, że najlepiej podniesiesz efektywność organizacji, gdy podniesiesz efektywność zarządu.

 

Moje Story: W 2018 r. przeprowadziliśmy Laboratorium w organizacji. Przez kilka miesięcy każdy z liderów planował swój tydzień, przedstawiał swój plan i rozliczał się z niego przed losowo wybranym pracownikiem. Nie muszę mówić, że największy opór był wśród zarządu. Za to efekty przerosły moje oczekiwania. Wzrosła nie tylko samoświadomość, ale także przepływ informacji i rozumienie innych pracowników.  

 

Autor: Radosław Bartosik, Członek zarządu MENTAX SA


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u