Zdrowy kręgosłup

Lepiej zapobiegać niż leczyć! Trzeba dbać o kręgosłup każdego dnia w szczególności podczas pracy przy komputerze.

Kręgosłup stanowi podstawę ciała człowieka, niestety jednak codziennie narażamy go na duże przeciążenia, co powoduje jego osłabienie a w konsekwencji dolegliwości bólowe. Kręgosłup zbudowany jest z kręgów oraz krążków międzykręgowych, cała ta konstrukcja podtrzymywana jest przez system mięśniowo-więzadłowy. Krążki międzykręgowe, potocznie nazywane dyskami, zbudowane z pierścienia włóknistego oraz jądra miażdżystego, stanowią doskonała amortyzację. Jednakże, aby spełniały swoją funkcję, muszą być dobrze uwodnione i ukrwione, ale przede wszystkim powinny mieć wystarczającą przestrzeń między kręgami. 

 

Kręgosłup stanowi też ochronę rdzenia kręgowego, z niego wychodzą korzenie nerwów, które z kolei rozdzielają się na poszczególne nerwy uwrażliwiające poszczególne części ciała oraz narządy wewnętrzne. Kiedy konstrukcja kostna, czyli kręgi nie są odpowiednio podtrzymywane przez mięśnie, zaczynają się do siebie zbliżać, czyli zmniejszają się przestrzenie międzykręgowe. Nie jest to korzystna sytuacja, ponieważ dyski, czyli krążki międzykręgowe, są wtedy mocno uciskane. Pod wpływem ucisku odkształcają się, drażniąc okoliczne korzenie nerwowe. Nerwy naszego organizmu są bardzo wrażliwe na ucisk, podrażnienia, dlatego odpowiadają pieczeniem i bólem. Nierzadko zaczyna się bardzo niewinnie od niewielkiego dyskomfortu czy ciągnięcia w dolnej okolicy pleców, tymczasem choroba przeciążeniowa lub zwyrodnieniowa stale postępuje. Dlatego aby jej zapobiegać lub zmniejszać jej skutki, powinniśmy systematycznie wzmacniać mięśnie, które odpowiadają za stabilizację kręgosłupa. A są to oprócz mięśni przykręgosłupowych także mięśnie brzucha, pośladków czy ud. 

 

Bóle kręgosłupa lędźwiowego nierzadko dotyczą już osób w młodym wieku i są bardzo powszechne. Przyczyn możemy dopatrywać się przede wszystkim w sposobie naszego funkcjonowania, wykorzystywania wolnego czasu. Niestety rozwój cywilizacji spowodował, iż coraz więcej czasu w ciągu dnia przebywamy w pozycji siedzącej czy stojącej. Są to długie godziny spędzone w pracy, codzienne korzystanie z samochodów ale także nagminne spędzanie wolnego czasu przed telewizorem i komputerem.

 

Trzeba dbać o kręgosłup każdego dnia. Czy się stoi, czy się leży, kręgosłupowi odpowiednia postawa się należy. Na szczęście producenci mebli wychodzą tym potrzebom naprzeciw, konstruując krzesła, fotele i łóżka właściwie wyprofilowane i skutecznie łagodzące napięcia mięśniowe i eliminujące nieprawidłową postawę. Reszta jest już w naszych rękach. Musimy pamiętać, by nadmiernie nie obciążać kręgosłupa. Jeśli dźwigamy ciężkie zakupy, rozłóżmy je równomiernie na obie ręce, kiedy podnosimy coś z podłogi, zegnijmy kolana zamiast pleców, tak by nie nadwyrężyć kręgosłupa, który jest bardzo delikatną strukturą. W ciągu dnia możemy też wykonywać proste ćwiczenia na kręgosłup, które rozluźniają i rozciągają mięśnie, poprawiają krążenie i utlenowanie. Pomóc może nawet zwykłe przeciągnięcie się o poranku, zanim jeszcze wstaniemy z łóżka. Rozciągnie to kręgosłup i przygotuje go na cały ciężki dzień pracy.

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć! Także w przypadku kręgosłupa wczesna profilaktyka, nie wymagająca od nas poświęcenia dużej ilości czasu, może zapobiec wystąpieniu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa w przyszłości.

 

W kolejnym artykule podam Wam ćwiczenia, które warto codziennie wykonywać, nawet nie wstając od biurka.

 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u