Morsowanie

Jest to świetne uzupełnienie naszych codziennych ćwiczeń, które pomoże nam zachować zdrowie i pogodę ducha.

Za oknem rozpoczęła się piękna polska zima, temperatura się obniżyła, więc czemu by nie wskoczyć w strój kąpielowy i nie zostać morsem? Na pierwszą myśl wydaje się to bardzo nieprzyjemną czynnością dla człowieka, bo cóż przyjemnego może być w zanurzaniu się w lodowato zimnej wodzie? Okazuje się, że po przełamaniu bariery psychicznej jaką jest strach przed nieznanym i spodziewanym szokiem termicznym, może to być zarówno przyjemne jak i bardzo korzystne dla organizmu.

 

Jak najlepiej zacząć?

Połową sukcesu jest samodzielne podjęcie decyzji o rozpoczęciu morsowania. Przed każdym wejściem do wody należy solidnie się rozgrzać  najlepiej poprzez ćwiczenia biegowe angażujące różne partie ciała, rozgrzewka powinna trwać około 20 minut. Następnie należy szybko się rozebrać i wejść do wody (najlepiej na początku unikać zamoczenia rąk i dłoni). Czas kąpieli zależny jest od naszych indywidualnych predyspozycji, często przyjmuje się, że długość kąpieli powinna być zależna od temperatury wody na każdy jeden stopień, przypada jedna minuta. Debiutantom powinno jednak starczyć od 30 do 60 sekund, czas będzie się wydłużał wraz z kolejnymi kąpielami.

 

Co nam dają takie lodowate kąpiele?

Wzmacniają naszą naturalną odporność, stymulują układ krwionośny do wydajniejszej pracy, regenerują mięśnie po mikro urazach spowodowanych treningiem, przyśpieszają również rekonwalescencję po kontuzjach. Przyśpiesza się spalanie tkanki tłuszczowej (co nie zastąpi oczywiście zdrowej diety i ćwiczeń) gdyż organizm musi wydatkować większe zasoby energetyczne na ogrzanie organizmu, ujędrnia ciało i redukuje cellulit. Dodatkowo zimne kąpiele wydatnie poprawiają nastrój i samopoczucie.

 

Jak widać morsowanie pomimo swojej groźnej i mroźnej nazwy, przynosi człowiekowi wiele korzyści. Praktykować je może każda osoba bez względu na wiek, o ile oczywiście nie ma problemów z chorobami układu sercowo-naczyniowego (w zasadzie niemal jedyne przeciwwskazanie). Jest to świetne uzupełnienie naszych codziennych ćwiczeń, które pomoże nam zachować zdrowie i pogodę ducha. Osobiście gorąco każdemu polecam tę aktywność.

 

Autor: Łukasz Wiśniewski


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u