Przegląd techniczny pojazdu w pigułce

Po co właściwie się go wykonuje? Co jest sprawdzane podczas przeglądu?

Zacznijmy od definicji

Kierowcy, którzy raz do roku wybierają się na stację kontroli pojazdów, żeby dostać kolejną pieczątkę do dowodu rejestracyjnego, najczęściej twierdzą, że jadą na przegląd albo badanie okresowe czy przegląd techniczny. Okazuję się jednak, że to niezupełnie to samo i często używamy tych pojęć błędnie.

 

Badanie techniczne lub inaczej przegląd rejestracyjny ma na celu dopuszczenie pojazdu do ruchu publicznego na określony czas (najczęściej na 12 miesięcy) i wykonywane jest na przystosowanych do tego stacjach diagnostycznych. W razie kontroli drogowej za brak ważnego badania technicznego grozi 500 zł mandatu, a także zabranie dowodu rejestracyjnego.

 

Przegląd techniczny, przegląd okresowy albo badanie okresowe to pojęcia, które odnoszą się do badań stanu technicznego pojazdu, zalecanych np. przez producenta samochodu. Nie są one obowiązkowe, ale pozwalają zachować gwarancję producenta lub inne korzyści. Termin przeglądu ustalany jest w zależności od marki i modelu pojazdu.

 

Przegląd – po co właściwie się go wykonuje?

Głównym czynnikiem jest oczywiście bezpieczeństwo. Podczas badania sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Pozwala ono zweryfikować ewentualne usterki lub zaniedbane części eksploatacyjne, które trzeba wymienić.

 

Co jest sprawdzane podczas przeglądu?

  • stan układu hamulcowego (pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym oraz równomierny rozkład sił hamowania dla poszczególnych osi),
  • światła i wyposażenie elektryczne (ustawienie i prawidłowe działanie świateł zewnętrznych pojazdu),
  • układ kierowniczy i zawieszenie (sprawdzenie ewentualnych luzów i stanu drążków kierowniczych, ustawienie kół),
  • stan amortyzatorów,
  • stan ogumienia, karoserii i szyb,
  • emisję spalin i głośność układu wydechowego,
  • ewentualne wycieki płynów,
  • podwozie i elementy do niego przymocowane (m.in. rura wydechowa, zbiornik paliwa, zderzaki czy hak),
  • ciśnienie powietrza w oponach,
  • elementy zabezpieczenia pasażerów (trójkąt, gaśnica, rygle, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, ABS, klakson),
  • w przypadku aut wyposażonych w instalację LPG diagnosta dodatkowo sprawdzi poprawność montażu i szczelność instalacji, emisję spalin oraz zweryfikuje dokumentację – m.in. zaświadczenie TDT (Transportowego Dozoru Technicznego) butli gazowej oraz wpis w dowodzie.

 

Jeśli podczas przeglądu diagnosta wykryje usterkę – auto najprawdopodobniej nie przejdzie badania technicznego. Wszystko zależy od wielkości defektu. Dzielimy je na trzy rodzaj: stwarzające zagrożenie, istotne i drobne. Jeśli usterki zostaną zakwalifikowane do pierwszej i drugiej kategorii – będzie to skutkowało koniecznością powtórki przeglądu po dokonaniu niezbędnych napraw.

 

Pamiętajmy – dobry stan techniczny samochodu to nie tylko gwarancja bezproblemowego przejścia przeglądu technicznego, ale również dbanie o bezpieczeństwo swoje, pasażerów oraz innych użytkowników dróg. Warto też sprawdzać stan techniczny między przeglądami, w szczególności w przypadku starszych pojazdów.

 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u