Rejestracja pojazdu online 2020

Jak przebiega proces? Konieczne dokumenty i opłaty.

W trudnych czasach z jakimi przyszło nam się zmierzyć, wydawało by się, że rozwiązanie polegające na możliwości rejestracji pojazdu bez koniecznej wizyty w Wydziale Komunikacji jest strzałem w dziesiątkę. Jednak jak się okazuje rejestracja online nie jest wcale taka prosta, a do tego cały proces trwa dłużej niż standardowa rejestracja, a ostatecznie i tak nie ominie nas wizyta w Urzędzie.

 

Rejestracja samochodu online 2020 – jak przebiega proces?

  •       Wypełnienie wniosku
  •       Przygotowanie elektronicznej kopii koniecznych dokumentów
  •       Wprowadzenie wniosku i załączników do elektronicznej skrzynki podawczej urzędu
  •       Potwierdzenie wniosku profilem zaufanym, ewentualnie bezpiecznym podpisem elektronicznym

 

Rejestracja samochodu online 2020 – konieczne dokumenty:

  •       dowód rejestracyjny
  •       umowa kupna-sprzedaży
  •       karta pojazdu
  •       tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku
  •       potwierdzenie wniesienia opłaty rejestracyjnej
  •       potwierdzenie wykonania badania technicznego

 

Rejestracja samochodu online 2020 – opłaty:

  •       tablice rejestracyjne – 80 zł
  •       dowód rejestracyjny – 54 zł
  •       pozwolenie czasowe – 13,50 zł
  •       nalepka kontrolna – 18,50 zł
  •       nalepka legalizacyjna – 12,50 zł

 

Co szczególnie przeszkadza podczas rejestracji samochodu online? Zacznijmy od wymagań dotyczących dokumentów. Dokumenty powinny być w plikach .JPEG lub .PDF, a ich rozmiar nie może przekraczać 200 kB. W przypadku skanów, urzędnicy zalecają używanie przestrzeni barw greyscale lub RGB oraz ustawienie rozdzielczości na maksymalnie 2500 x 3500 pikseli. Wiadomo nie każdy ma wiedzę informatyczną i jest w stanie samodzielnie zeskanować dokumenty i zapisać je w odpowiednim rozmiarze.

 

Niestety im dalej tym gorzej… Bo mimo złożenia wniosku, uiszczenia opłat i przekazania dokumentów online to finalnie i tak musimy udać się do urzędu w celu pokazania oryginałów urzędnikowi lub zdania starych tablic rejestracyjnych. Co prawda wymóg ten można obejść wysyłając dokumenty pocztą, ale wtedy cały proces dodatkowo zostaje wydłużony.

 

Kolejna niezadowalająca kwestia to niezbyt szybka reakcja urzędników na wnioski składane przez elektroniczną skrzynkę podawczą.

 

I tak choć w teorii e-rejestracja miała przyśpieszyć i ułatwić proces zmiany właściciela auta, tak praktyka pokazuje, że nadal najszybszą drogą jest osobista wizyta w Wydziale Komunikacji. W tym przypadku sprawę możemy załatwić w ciągu jednego dnia.

 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u