TESTY TESTY TESTY

Eksperymenty pomagają nam zredukować ryzyko i niepewność stanowiącą część naszego biznesu i projektu

Budując nowy biznes, czy produkt, przed jego wdrożeniem na rynek, warto zrobić testy i sprawdzić, czy nasi potencjalni klienci równie entuzjastycznie podchodzą do budowanego rozwiązania. Eksperymenty pomagają nam zredukować ryzyka i niepewności stanowiące część naszego biznesu i projektu.

 

Dlaczego prowadzenie eksperymentów jest trudne w biznesie? Główny powód jest taki, że ludzie boją się porażek. Zderzenie z głosem rynku wymaga odwagi. Drugą rzeczą, którą trzeba wziąć pod uwagę, to sposób prowadzenia eksperymentów. Istotne jest, by szukać obiektywnych odpowiedzi, a to znaczy, że nie szukamy odpowiedzi potwierdzających naszą tezę, tylko sprawdzamy co inni myślą w badanym obszarze.

 

W czym pomagają nam eksperymenty? Przede wszystkim pozwalają na zebranie dowodów czy dana ścieżka jest dobra. Uzyskanie potwierdzenia daje zielone światło do kolejnych kroków. Negacja naszego założenia daje z kolei przestrzeń do zatrzymania się i przemyślenia dotychczasowych założeń.

 

Jedno jest pewne: testuj od pierwszego dnia. Budowanie nowego biznesu nie polega na budowaniu produktu, ale na testowaniu koncepcji. Nie mając absolutnie nic za wyjątkiem pomysłu możemy zacząć testować, czy usługa lub produkt, który chcemy sprzedać jest potrzebny na rynku. Najlepszą i najtańszą metodą jest testowanie prototypów, koncepcji i idei. 

 

W MENTAX SA jesteśmy na etapie testowania 4 nowych produktów. Wybieramy metody testowania i sposób podejścia do potencjalnego użytkownika. Po co to robimy?

  1. Bo weryfikacja bez użytkownika nie ma sensu.
    Dziesiątki ludzi może powiedzieć nam, że produkt jest zrobiony, czy że działa, ale to, czy się sprzeda przyjdzie jako informacja dopiero od klienta końcowego. W pierwszych etapach budowy nowego produktu skracamy drogę informacji zwrotnej i idziemy bezpośrednio do klienta.
  2. Bo produkt nieoceniony przez użytkownika ma małą wartość.
    Po to budujemy MVP (ang. minimal viable product), aby dostarczyć użytkownikowi możliwość doświadczenia samego produktu i jednocześnie uzyskać od niego potwierdzenie: kupię lub chcę zobaczyć więcej.
  3. Bo środków i czasu nigdy nie ma wystarczająco dużo.
    Wszystko co robimy musi mieć uzasadnienie biznesowe. Dlaczego mielibyśmy marnować nasz czas na robienie rzeczy bez znaczenia w danym momencie lub w bliskiej perspektywie? Unikanie marnotrawstwa to również umiejętność właściwego doboru testów i testowania właściwych i ważnych rzeczy.
  4. Bo automatyczne weryfikowanie nie ma żadnej wartości w pierwszych etapach rozwoju produktu.
    Automaty mają to do siebie, że ich wytworzenie i utrzymanie jest kosztowne i czasochłonne, a zwrot z inwestycji jest długoterminowy. Testując od samego początku z potencjalnymi użytkownikami możemy mieć do czynienia z tzw. piwotami, czyli próbami zmiany kierunku rozwoju produktu, tak by był on jak najlepiej dopasowany do klienta końcowego. Produkt będzie zmieniał się tak dynamicznie, że większość pracy nad automatyzacją pójdzie do kosza.
  5. Bo nasi klienci nie szukają defektów, a starają się posłużyć funkcją.
    Potencjalni klienci są świadomi tego, że mają do czynienia z prototypem lub z wczesną wersją i nie zwracają uwagi na braki funkcjonalne. Są raczej ciekawi tego, co istnieje, jaką wartość niesie nasze rozwiązanie. Jakość jest subiektywnym odczuciem odbiorcy produktu i nie zależy bezpośrednio tylko od liczby defektów, które znajdują się na wczesnym etapie budowy produktu.

 

Testowanie pozwala nam na dowolne „szycie” produktu do czasu, aż produkt zostanie pozytywnie zweryfikowany przez klienta i na horyzoncie pojawi się pozytywny zwrot z poniesionej inwestycji. Testowanie jest super! 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u