IDEALNY TY W DOBIE KRYZYSU

Co ja, jako pracownik, mogę zrobić w dobie kryzysu?

To co toczyło się normalnym rytmem, nagle zupełnie się zburzyło i ciężko nam racjonalnie oceniać otaczającą rzeczywistość. Sytuacja rynkowa zmusza pracodawców do podjęcia działań restrukturyzacyjnych. Dla jednych to będą obniżenia pensji, dla innych zwolnienia części personelu. Perspektywa właścicieli firm jest klarowna: przetrwać kryzys, czyli między innymi optymalizacja kosztów.

 

Z kolei z perspektywy pracownika uruchamia się wiele myśli i emocji: od strachu o własny byt i lęk o zdrowie swoje i najbliższych, po złość na myśl o tym, że jego sytuacja zawodowa może być zagrożona i ktoś go może zwolnić.

 

Lęk jest normalną reakcją i w objawach może przybierać różną postać:

  • od złorzeczenia na rzeczywistość, na menedżerów lub pracodawcę
  • po postawę roszczeniową, że pracodawca powinien o niego zadbać i zrozumieć jego obawy.

 

A że biznes się wali? Mógł głupi nie wydawać tyle, albo po prostu niech teraz coś zrobi, żeby to naprawić, mnie uratować.

 

Perspektywa pracodawcy i pracowników od zawsze była i będzie bardzo odmienna. Ten tekst skierowany jest do pracowników.

Idealny pracownik w czasach kryzysu.

Każdy w swój indywidualny sposób reaguje na aktualną sytuację. Są osoby zarówno załamane jak i zachwycone home office. Smutna prawda jest taka, że Twój pracodawca, przejęty utrzymaniem kontroli nad przedsiębiorstwem i ratowaniem tego co się da, nie interesuje się Twoim samopoczuciem. Ma sprawy o wyższym priorytecie. On to on a Ty to Ty – właśnie Ty masz wpływ na siebie i swoje działanie w tej sytuacji. Co możesz zrobić, żeby pomóc swojemu pracodawcy a jednocześnie pokazać korzyści, że jesteś?

 

  1. Wykaż się spokojem. Już sam fakt, że nie będziesz podkręcać paniki i czarnowidztwa w stosunku do przełożonych i kolegów z pracy jest bardzo cenną postawą.
  2. Rzetelnie realizuj zadania, które masz do wykonania. Pomimo trudności w nowej rzeczywistości organizacyjnej, dołóż starań by rozliczać się w terminie, być dostępnym tak jak byłeś w biurze i dbaj o taką samą jakość swojej pracy jak dotychczas. Skup się na pracy!
  3. Szukaj rozwiązań. Gdy się mierzysz z problemem, czy też błędem, odejdź od szukania winnych. Poszukaj rozwiązania dla tego problemu.
  4. Pomagaj innym. Technicznie, relacyjnie, organizacyjnie. Jeśli tylko możesz w czymś wesprzeć swoich kolegów/koleżanki, nie wahaj się.
  5. Rozejrzyj się i poszukaj oszczędności. Być może nowa forma pracy pokaże Ci ile dotychczasowych operacji realizowanych w biurze było zbędnych, czasochłonnych lub po prostu kosztowych. Jeśli zauważysz takie obszary, podziel się spostrzeżeniami i zainspiruj innych do podejmowania podobnych działań.
  6. Zastanów się czy firma ma inne możliwości zarabiania niż aktualne.  Usługi online, zmiana profilu produkcji, inne wykorzystanie siedziby / lokalu, inne wykorzystanie kompetencji swoich i współpracowników, na których możecie zarobić.

 

Jeśli zastosujesz powyższe wskazówki, jest bardzo duża szansa, że pracodawcy będzie bardzo ciężko się z Tobą rozstać. Jeśli pomimo tego zostaniesz zwolniony, zostanie Ci coś niezwykle ważnego. Nastawienie na działanie, poczucie sprawstwa i niezła samoocena oparta na wewnętrznych fundamentach. Twoja uwaga otworzy się na szukanie szans i możliwości, a jednocześnie będziesz pamiętać jak wartościowy jesteś.

 

Pisząc bardziej bezpośrednio: Dostałeś 6 rad. I dostaniesz jeszcze jedną: nikt za Ciebie tego nie zrobi. Jakie trzy rzeczy możesz wykonać już dzisiaj? W ciągu najbliższej godziny? Teraz? Ta firma istnieje również dzięki Twojemu działaniu i zaangażowaniu. Powodzenia!

 

Autorzy: Radosław Bartosik & Aleksandra Strześniewska

Źródło: Pracownik w kryzysie


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u