ISO część 2 – Standardy i normy

W kolejnej części miniserii o ISO dowiecie się czym są normy i standardy.

W pierwszej części miniserii poświęconej standaryzacji, zapoznaliśmy się z historią organizacji ISO, która odpowiada za przygotowanie i ogólnoświatowe wdrożenie pewnych standardów i norm, aby poszczególne kraje, kultury, społeczności miały ułatwioną komunikację. Czym zatem są owe normy i standardy?

 

Standard to wspólnie ustalone kryterium określające najbardziej pożądane właściwości i cechy czegoś, np. wytworzonego produktu, czy procesu technologicznego. Przykładowo, standardem jest to, że pokrętło regulacji głośności w samochodzie przekręcane w prawo – zwiększa, a w lewo – zmniejsza głośność. Standard ten uległ rozszerzeniu po prowadzeniu przycisków – ale tutaj też, zazwyczaj “+” jest po prawej, “-” po lewej. Czasami pojęciem “standard” określa się najprostszą, podstawową wersję produktu. Tu przykładem może być system Android – czysta wersja oferowana przez Google to wersja standardowa. A to co wprowadzają producenci telefonów, już ten standard zaburza, rozszerza, modyfikuje.

 

Standardem może też być opis sposobu transmisji danych (PAL/NTSC), rozdzielczości obrazu (SD, HD, 4K), emisji dźwięku (mono, stereo, Dolby, THX).

 

Standardów jest mnóstwo i opisują one praktycznie każdy aspekt życia i technologii, gdzie tylko następuje interakcja pomiędzy wieloma podmiotami. Nawet zdjęcie wykonane komórką, najpewniej zostało zapisane w pamięci urządzenia jako plik w standardzie (formacie) JPG.

 

Ok, powiecie, ale jak opisać taki standard? Otóż do tego właśnie służą normy. Zgodnie z definicją, Norma – jest to w zasadzie uzgodniony przez grupę osób lub ogólniej instytucji sposób robienia czegoś – wytwarzania produktów, zarządzania procesami, dostarczania usług czy materiałów. Norma to także spisana w jednym miejscu wspólna wiedza specjalistów z danej dziedziny, która mówi jak w najlepszy, najszybszy bądź najtańszy sposób uzyskać dany efekt. Innymi słowy – norma to wiedza, doświadczenie zdobyte w przeszłości. To także efekt “nauki na błędach”. Norma to innymi słowy – dokumenty opisujące standardy w sposób sformalizowany i ustanawiane zgodnie ze stosownymi procedurami.


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u