WALIDACJA MVP

Mamy to! Cztery zespoły i cztery nowe rozwiązania!

W 3 miesiące przeszliśmy w MENTAX SA ścieżkę od burzy mózgów i luźnych pomysłów do rozwiązań adresujących konkretne problemy. Ostatni krok w naszych sprintach to walidacja MVP, czyli zapytanie potencjalnych klientów o to, jak odbierają zbudowane przez nas produkty. W tym zadaniu pomógł nam przygotowany wcześniej canvas wywiadu.

 

Canvas wywiadu z potencjalnym klientem to nic innego jak pogrupowane w obszary pytania, jakie chcemy zadać osobie, której prezentujemy nasz nowy produkt. I tak nasz canvas obejmował 3 obszary:

  1. Odkrywanie rozwiązania
  2. Walidacja rozwiązania
  3. Optymalizacja rozwiązania

 

W pierwszej kolejności chcieliśmy dowiedzieć się, co w ogóle klient myśli o adresowanym problemie, jakie są jego przemyślenia na ten temat. Następnie prosimy o konkretne informacje zwrotne o naszym produkcie: z czym mu się to rozwiązanie kojarzy, do czego by go użył. To w tej części pytamy o stopień satysfakcji z rozwiązania problemu, który adresujemy. Ostatnia grupa pytań dotyczy przyszłości, czyli pytań o usprawnienia. Tutaj oczekujemy, że klient opowie nam jakie widzi niedociągnięcia, a co mu się podoba w prezentowanym produkcie. 

 

O wynikach naszych rozmów z klientami opowiemy niebawem, tymczasem podsyłamy nasz zestaw pytań do walidacji MVP. Może się Wam przyda 🙂

 

 

Canvas wywiadu MENTAX SA

Odkrywanie rozwiązania:

  • jak dzisiaj radzisz sobie z [tą] sytuacją?
  • co mogłoby pomóc Ci z radzeniem sobie w [tej] sytuacji?
  • jak [ta] sytuacja wyglądałaby w idealnym świecie?

 

Walidacja rozwiązania:

  • jak myślisz – do czego [to] może służyć?
  • jak myślisz – co [to] może robić?
  • czy [to] przypomina Ci coś znajomego?
  • patrząc na [to] – od czego chcesz zacząć?
  • jak skutecznie [to] rozwiązuje Twój problem?
  • jakie [to] tworzy Tobie nowe problemy?
  • jak bardzo i jak szybko chciałbyś zacząć z [tego] korzystać?
  • co mogłoby Cię powstrzymać przed korzystaniem z [tego]
  • czy byłbyś skłonny zapłacić $$$ za [to]?
  • dla kogo [to] może być szczególnie przydatne?

 

Optymalizacja rozwiązania:

  • gdzie [to] radzi sobie naprawdę dobrze?
  • gdzie [to] mogłoby radzić sobie lepiej?
  • czy jest coś czego [to] nie robi, chociaż naprawdę powinno?
  • co mogłoby przekonać cię do opowiedzenia o [tym] znajomym?
  • jak [to] wypada na tle innych znanych Tobie rozwiązań?

 

Podpowiedzi

  1. Miej pewność, że rozmawiasz z właściwą osobą, jeżeli nie – lepiej o tym wiedzieć, jeżeli tak – warto wiedzieć to na pewno.
  2. Pokaż to, w jaki sposób będzie wyglądać rozwiązanie – nawet najprostsze MVP jest lepsze niż opowieść.
  3. Upewnij się, że Twój rozmówca wie, że widzi prototyp, który może się jeszcze zmienić wielokrotnie.
  4. Pamiętaj, że prowadzisz tę rozmowę po to, aby się dowiedzieć, nie po to, aby sprzedać.
  5. Koniecznie zadaj pytania o pieniądze (lub zaangażowanie innego typu), możliwe, że dopiero wtedy usłyszysz o wadach / blokadach rozwiązania.
  6. Bądź otwarty na odchylenia od scenariusza wywiadu, słuchaj i podąża za tym, co ważnego mówi rozmówca.

 


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u