Sposoby likwidacji szkody komunikacyjnej

W jaki sposób rozliczyć szkodę – gotówkowo czy bezgotówkowo? Czym różnią się te dwa sposoby?

Każdy kierowca, którego samochód został uszkodzony w wyniku kolizji lub wypadku musi zdecydować, w jaki sposób rozliczyć szkodę – gotówkowo czy bezgotówkowo? Czym te dwa sposoby się różnią? Który jest korzystniejszy dla właściciela samochodu?  Warto znać plusy i minusy każdej opcji oraz wiedzieć, na czym dokładnie polega różnica.

 

Do wyboru mamy opcję gotówkową nazywaną również kosztorysową oraz bezgotówkową, czyli na warsztat.

 

Rozliczenie gotówkowe czyli wariant kosztorysowy – zakłada, że pieniądze na usunięcie szkody ubezpieczyciel wypłaca bezpośrednio jego właścicielowi, a on naprawia samochód  w wybranym przez siebie warsztacie i sam za tę naprawę płaci. Wyceny szkody dokonuje rzeczoznawca ubezpieczyciela, na tej podstawie powstaje całościowy kosztorys naprawy i taką sumę wypłaca ubezpieczyciel.

 

Zalety wariantu gotówkowego:

  • najprostsza i najszybsza forma rozliczenia szkody, gdyż ubezpieczyciel dokonuje kalkulacji kosztów naprawy i wypłaca odszkodowanie,
  • poszkodowany nie przedstawia żadnych faktur/rachunków, odbiera ustaloną kwotę,
  • poszkodowany ma wybór, czy w ogóle decydować się na naprawę (zwłaszcza gdy szkoda w pojeździe jest bardzo niewielka i ma jedynie charakter estetyczny), a także co do sposobu tej naprawy,
  • poszkodowany – właściciel pojazdu o długim okresie eksploatacji może zdecydować się na naprawę w zaprzyjaźnionym warsztacie nieautoryzowanym, przy użyciu nieoryginalnych części zamiennych.

 

Minusy wariantu gotówkowego:

  • wycena kosztów naprawy w autoryzowanym serwisie może być większa niż wypłacone odszkodowanie, gdyż opiera się ona na podstawie średnich stawek rynkowych za części i robociznę.

 

Rozliczenie  bezgotówkowe czyli wariant warsztatowy –  uszkodzony pojazd zostawiamy na ustalony czas w warsztacie, a potem odbieramy – naprawiony i gotowy do użytku. Warsztat wybieramy sami, optymalnie z listy punktów współpracujących z danym towarzystwem ubezpieczeniowym, ale nie jest to wymóg konieczny. Mogą się na niej znajdować zarówno warsztaty autoryzowane przez producenta lub importera pojazdów danej marki, jak i te, które nie posiadają autoryzacji. Warsztat naprawczy wystawia faktury za usługę, a potem rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. Właściciel pojazdu podejmuje więc decyzję co do warsztatu, potem już nie martwi się ani kosztami robocizny, ani ceną poszczególnych części.

 

Zalety:

  • poszkodowany – właściciel pojazdu nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z naprawą,
  • poszkodowany – właściciel pojazdu nie musi się martwić o to czy kwota obliczona przez ubezpieczyciela pokryje koszty naprawy,
  • warsztat zajmuje się wszystkimi formalnościami z towarzystwem ubezpieczeniowym.

 

Wariant „bezgotówkowy” wybierany jest głównie przez poszkodowanych posiadających pojazdy stosunkowo nowe, zamierzających dokonać naprawy swojego auta w autoryzowanym warsztacie samochodowym, w oparciu o nowe i oryginalne części zamienne.

 

Bezgotówkowa i gotówkowa likwidacja szkody – co wybrać?

 

Jeżeli uszkodzony pojazd jest nowy (do 5 lat) warto wybrać bezgotówkową formę likwidacji szkody. Natomiast, gdy pojazd jest straszy należy się zastanowić nad formą gotówkową. W takim wypadku można skorzystać z niezależnego warsztatu i zastosować solidne zamienniki, tym samym zaoszczędzić kilka a nawet kilkanaście złotych.


Opublikowano:

Mentax na Facebook'u